Qatar Airways пуска първата виртуална стюардеса

Възможно ли е това да е краят на стюардесите? Или поне на стюардесите от плът и кръв?

Катарските авиолинии се разработили и представят на второ поредно туристическо изложение "дигитален кабинен екипаж", който помага на пътниците на летищата и на борда на самолетите.

Нарича се Сама 2.0, или в превод от арабски "небе".

За пръв път беше представена на международно туристическо изложение в Берлин по-рано през годината, а сега ще участва и в подобно събитие за арабския пазар в Дубай, като посетителите и участниците могат лично да говорят с дигиталната стюардеса.

Според "работодателя" на Сама Qatar Airways, виртулният член на екипажа е първият подобен асистент, разработен на базата на изкуствен интелект. Дигиталният помощник е съчетание от "технология с емпатия и персонализация" и предлага общуване, което е отражение на човешки разговор.

Холограмната стюардеса е програмирана да се учи от поведението на пътниците чрез "подробни визуални взаимодействия", за да им помага за по-доброто преживяване при полет.

Сама е част от дигиталната платформа на авиокомпанията Qverse. През нея или през приложението на превозвача виртуалният помощник може да отговаря на въпроси за багаж, чек ин и с указания за летищата.

Разговорът е в реално време – с говор или с писане в чат.

Идеята е това да е нещо като лична енциклопедия за полета – с отговори за основни неща като час на кацане до по-детайлна информация – разрешен багаж, храна на борда и т.н.

ЧЕТЕТЕ СЪЩО:  Шоу от бъдещето открива Bedroom beach в Слънчев бряг

Подобна технология вероятно бележи нова стъпка в авиацията с осигуряване на по-персонализирани пътувания. Сама например си служи с технология, наречена Обработка на естествен език, чрез която разбира въпросите на пътниците и отговаря по ясен и точен начин.

Виртуалната стюардеса е в състояние да отговаря на въпроси за полета – промени в реално време на гейт, час на бординг, прекачвания; за дестинацията – времето там, обмяна на валута и интересни забележителности, както и за услуги на борда – храна, забавления, удобства.

Технологията позволява на виртуалния асистент да учи и да се развива постоянно чрез анализ на взаимодействието си с пътниците и съответно да може да дава адекватни и персонализирани отговори.

Засега Сама владее само английски, но скоро ще може да говори и други езици.

Все още услугата не е налична на всички полети на Катарските авиолинии, но постепенно се "качва" на все повече маршрути.

Но колкото и да учи Сама, бъдете спокойни – дигиталните стюардеси едва ли някога ще изместят реалните. Изкуственият интелект дава много възможности, но в област като авиацията реалните хора ще продължат да играят водещата роля. Основна част от работата на стюардесите е да се грижат за безопасността на пътниците, включително и да умеят да реагират в спешни или неочаквани ситуации.

Затова вероятно холограмните стюардеси само ще допълват ролята на реалните, но няма да я изземат напълно.

предишна статияКатастрофата в Дубай: резултат от изкуствени дъждове?
Следваща статияБългария се представя на две туристически изложения в Дубай и Франкфурт

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.